Leestijd: 4 minuten

Adverteren op social media

In de marketing vormt paid advertising een onderdeel samen met earned advertising en owned advertising. Oftewel, betaalde en niet betaalde advertenties. Hoewel betaalde advertenties zeker kunnen bijdragen in het behalen van jouw marketingdoelstelling, kan het ook onnodig veel geld kosten.  In dit artikel zetten we uiteen hoe je adverteren op social media slim kunt inzetten.   

 

Waarom adverteren op social media? 

Als ondernemer wil je graag dat jouw doelgroep van het bestaan van het bedrijf afweet. En aangezien de concurrentie in bepaalde branches en gebieden moordend is, haal je alles uit de kast om zichtbaarheid te creëren. Het bedrijf is immers jouw inkomstenbron. Door de opkomst van de sociale media kun je jouw doelgroep via verschillende kanalen bereiken.  Met het gebruik van betaalde advertenties kun je op korte termijn snel resultaat boeken. Sneller dan bij onbetaalde advertenties. Dit komt omdat het bereik van onbetaalde advertenties organisch moet groeien, zoals bijvoorbeeld het geval is bij SEO en bij mond-op-mond reclame.   

 

Betaalde advertenties  

Eenmaal gekozen voor betaald adverteren? Dan kun je inzetten op Search Ads en Display Ads. Met de Search Ads betaal je een prijs voor de zoekwoorden die je gebruikt, ook wel key words genoemd. Zodra een potentiële klant opzoek gaat naar ‘een zwarte broek’ in Google, dan verschijn jij in het rijtje. Door middel van een zoekwoordenonderzoek kun je achterhalen op welke termen veel wordt gezocht en waar andere partijen al mee adverteren.  

Een zoekterm, waar veel op wordt gezocht, heeft een ander prijskaartje dan een minder populaire term. Dit zegt niet dat deze zoekterm ook meer oplevert. Stel dat je schoenen verkoopt dan kun je adverteren op ‘schoenen’. Je kunt ook een aantal productspecificaties toevoegen aan de zoekterm, zoals: hardloopschoen dames wit. Door specifiek te zijn in het gebruiken van zoekwoorden, is de kans groter dat de doelgroep, die opzoek is naar een witte hardloopschoen voor dames, bij jou terecht komt.  

 

Anderzijds kan je er ook voor kiezen om jouw advertentie voor een groter publiek zichtbaar te maken, zonder dat jouw potentiële klant daar specifiek naar opzoek hoeft te gaan. Dit wordt Display Ads genoemd. Denk maar eens aan een banner op een webpagina. Hierdoor kom jij met advertentie richting de potentiële klant toe, in plaats van dat je wacht op de zoekopdracht van een potentiële klant.   

 

Haal het meeste uit jouw campagne  

Jouw doelgroep begrijpen is cruciaal in de online marketing. Hoe beter je ze kent, hoe gerichter je kunt adverteren en hoe hoger jouw ROI (Return of Investment) is. Hiervoor kun je de inzichten van jouw huidige klanten gebruiken om jouw target groep meer vorm te geven.  Vervolgens ga je doormiddel van campagnes draaien erachter komen welke advertentie het beste aanslaat.  

 

Een succesvolle marketingcampagne bereik je niet door met hagel te schieten over verschillende platformen. Richt je eerst op het platform die het meest gebruikt wordt door jouw doelgroep. Het is een zoektocht om te ontdekken hoe jouw klant het platform gebruikt en dat gaat wat tijd kosten. Focus houden is daarom erg belangrijk. Gebruik voor jouw advertentie een passende doelstelling, zodat je het meeste uit jouw campagne kunt halen  

 

Doelstelling bepalen 

Ook in de marketing werk je met doelstellingen. Hierdoor kun je meten of je het gewenste resultaat hebt behaald met jouw advertentie investering.  Afhankelijk van jouw strategie kies je een manier om jouw klanten te bereiken. Hieronder zetten we de twee belangrijkste op een rijtje:  

1. Zichtbaarheid (ook wel awareness genoemd)

Met deze strategie wil je de zichtbaarheid van jouw organisatie vergroten. Dit kun je meten door te kijken naar de hoeveelheid mensen die jouw afbeelding of video hebben bekeken. Daarnaast kun je meten hoe vaak de mensen op jouw advertentie hebben geklikt en naar de website zijn geleid.  

2. Conversie

Wanneer je kiest voor een conversiestrategie, dan meet je het aantal sales ten opzichte van het aantal mensen die op de website zijn beland. Voor een webshop ligt het gemiddelde conversiepercentage tussen de 3 en de 5%. Niet erg hoog dus. Wees je ervan bewust dat een potentiele afnemer meestal jouw product of dienst een aantal keer voorbij moet zien komen, voordat hij tot koop overgaat. Direct inzetten op conversie wanneer je net gestart bent, zal daarom niet geweldige resultaten opleveren. 

 

Waste-of-money  

Gebruik maken van betaalde advertenties is een korte termijn oplossing om snel een bepaald doel te bereiken. Dit kan heel effectief zijn als het past bij de visie die je hebt. Verlies hierbij niet de effecten van onbetaalde advertenties zoals SEO uit het oog. Wanneer je stopt met de betaalde advertenties valt het bereik direct weg, in tegenstelling tot onbetaalde advertenties.  Het combineren van de strategieën is daarom cruciaal. 

 

Voor beide vormen geldt dat je constant opzoek moet gaan naar de behoefte van jouw klant en hier jouw advertentiestrategie op moet aanpassen. Dit doe je onder andere door jouw bestaande klanten en voorgaande campagnes goed te analyseren. Het is een waste-of-time en bovenal een waste-of-money als je het de inzichten niet vertaalt in jouw marketingbeleid.