Een bedrijfsnaam bedenken kan soms lastig zijn
Voordat je je bedrijf kunt starten, zijn er allerlei zaken om te regelen en over na te denken. Zo moet je bijvoorbeeld nog vóór je jouw onderneming inschrijft bij de KvK bedenken met welke bedrijfsnaam jouw bedrijf door het leven gaat. En dat is nog best lastig!
Hoe kies je de juiste bedrijfsnaam?
Wanneer je als ondernemer begint met ondernemen, is het verleidelijk om ‘gewoon’ je eigen naam te gebruiken. Daar is in principe niets mis mee, maar er zitten wél wat nadelen aan het gebruik van je eigen naam.
Een andere optie is om voor je bedrijfsnaam een beschrijving van je product of dienst te bedenken. Of je kiest een naam die helemaal niets met jouw bedrijf te maken heeft, maar die lekker ‘bekt’ of die de juiste sfeer oproept. Bij voorkeur een naam die goed uit te spreken en te onthouden is dus, maar die vooral past bij jouw bedrijf. Maar waar je ook voor kiest: houd rekening met de regels die er gelden voor handelsnamen. Houd ook rekening met je doelgroep wanneer je een bedrijfsnaam bedenkt.
Wettelijke regels bedrijfsnamen bij het bedenken van je bedrijfsnaam
Voor bedrijfsnamen, of handelsnamen, gelden een aantal regels: je mag bijvoorbeeld naast letters en cijfers, alleen de tekens ‘&’, ‘-‘, ‘+’ en ‘@‘ gebruiken in je bedrijfsnaam. Daarnaast mag je ook de naam van een ander niet gebruiken als bedrijfsnaam, zelfs niet wanneer deze persoon er toestemming voor geeft. Woorden als architect, accountant, bank of medische beroepen mag je alleen gebruiken in je bedrijfsnaam als je ook daadwerkelijk geregistreerd bent bij het wettelijk register van die beroepsgroep. En ten slotte mag je met je bedrijfsnaam niet de indruk wekken dat je groter bent dan je bent. Een naam als ‘Klompenfabriek Janssen’ mag bijvoorbeeld niet als je in de schuur achter je huis klompen maakt.
Je eigen naam als bedrijfsnaam
We hadden het er al eerder over: je eigen naam als bedrijfsnaam gebruiken. Het kan, maar denk er goed over na voordat je de beslissing neemt. Stel jezelf de volgende vragen:
- Is mijn naam uniek? Of zijn er nog anderen met mijn naam? Google helpt je deze vraag te beantwoorden. Zijn er nog anderen met jouw naam dan kun je beter iets anders verzinnen, want een hoge positie in de zoekmachines wordt lastig als je een veelvoorkomende naam hebt.
- Waar wil je met je bedrijf naartoe? Ben je van plan voor altijd een eenpitter te blijven dan kan jouw eigen naam prima werken. Maar als je (ooit) wilt groeien en personeel wilt aannemen, dan is het misschien niet zo handig om onder je eigen naam te starten.
- Wil je in het buitenland ondernemen? Let dan ook goed op of je naam voor buitenlanders uit te spreken is. Heet je, bijvoorbeeld, Sytse Nijkamp dan kan dat voor anderstaligen een behoorlijke drempel opleveren.
- Houd ook rekening met je privacy: gegevens in het handelsregister zijn voor iedereen openbaar. Is jouw handelsnaam hetzelfde als jouw persoonsnaam dan is die dus ook openbaar.
Een andere bedrijfsnaam bedenken
Is starten onder jouw eigen naam geen optie voor jou? Dan is het tijd om creatief te worden en een andere bedrijfsnaam te verzinnen. Of je nu voor een beschrijvende bedrijfsnaam kiest of voor een bedrijfsnaam met een passende associatie, het proces is grofweg op te delen in vier stappen:
Stap 1: Schakel hulp in
Je kunt natuurlijk in je uppie aan de keukentafel gaan zitten om je bedrijfsnaam te bedenken, maar waarschijnlijk zit je dan uren later nog steeds naar een blanco notitieblok te kijken. Het bedenken van je bedrijfsnaam gaat beter én sneller dan je al direct hulp inschakelt van familie, vrienden of collega’s. En het is nog een stuk gezelliger ook!
Stap 2: Brainstorm over je bedrijfsnaam
Vertel je hulptroepen over jouw plannen. Wat ga je doen, voor wie en hoe? Je zult zien dat de ideeën voor bedrijfsnamen je om de oren vliegen. Schrijf alles op, ook termen die geroepen worden, maar niet direct met jouw diensten te maken hebben.
Stap 3: De eerste selectie
Na de brainstormsessie heb je een flinke lijst met woorden en begrippen. Welke spreken jou direct het meest aan? Selecteer er een stuk of vijf en bedenk waarom ze je aanspreken: hebben ze een duidelijke link met jouw product of met je doelgroep? Of roepen ze de juiste sfeer op?
Vraag je daarna af of ze prikkelend genoeg zijn voor jouw bedrijf en of je er over een jaartje of vier nog steeds blij mee zult zijn. Leg je shortlist een dagje aan de kant en kijk er een dag later nog eens naar. Ben je nog steeds blij met de resultaten? Door naar stap 4 dan!
Stap 4: Check, check, dubbelcheck
Heb je een shortlist samengesteld? Dan is het tijd om die potentiële bedrijfsnamen te gaan checken.
- Controleer of de handelsnaam beschikbaar is in het handelsregister.
- Controleer of de domeinnaam nog vrij is bij SIDN.
- Controleer ook of er internationaal bedrijven zijn die dezelfde naam hebben en of dat problemen voor jou kan opleveren.
- Controleer of de bedrijfsnaam geen ‘vreemde’ betekenissen heeft in een andere taal.
- Controleer ten slotte hoe anderen op jouw bedrijfsnaam reageren. Leg bijvoorbeeld jouw top drie voor aan je vrienden en kijk hoe zij reageren.
Gefeliciteerd met je nieuwe bedrijfsnaam!
Is het je gelukt om één van de namen van je shortlist te kiezen als bedrijfsnaam? Gefeliciteerd, je hebt een belangrijke stap genomen en kunt je bedrijf nu inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar vergeet je niet vooraf ook even je domeinnaam vast te leggen?