Bij het bedenken van een bedrijfsnaam is het verleidelijk om ‘gewoon’ je eigen naam te gebruiken. Daar is in principe niets mis mee, maar er zitten wél wat nadelen aan het gebruik van je eigen naam.

Een andere optie is om voor je bedrijfsnaam een beschrijving van je product of dienst te bedenken. Of je kiest een naam die helemaal niets met jouw bedrijf te maken heeft, maar die lekker ‘bekt’ of die de juiste sfeer oproept. Bij voorkeur een naam die goed uit te spreken en te onthouden is dus, maar die vooral past bij jouw bedrijf. Maar waar je ook voor kiest: houd rekening met de regels die er gelden voor handelsnamen.

Wettelijke regels bedrijfsnamen

Voor bedrijfsnamen, of handelsnamen, gelden een aantal regels:

  • je mag naast letters en cijfers, alleen de tekens ‘&’, ‘-‘, ‘+’ en ‘@‘ gebruiken in je bedrijfsnaam.
  • je mag de naam van een ander niet gebruiken als bedrijfsnaam, zelfs niet wanneer deze persoon er toestemming voor geeft.
  • woorden als architect, accountant, bank of medische beroepen mag je alleen gebruiken in je bedrijfsnaam als je ook daadwerkelijk geregistreerd bent bij het wettelijk register van die beroepsgroep.
  • je mag met je bedrijfsnaam niet de indruk wekken dat je groter bent dan je bent. Een naam als ‘Klompenfabriek Janssen’ mag bijvoorbeeld niet als je in de schuur achter je huis klompen maakt.

 

Binnenkort lichten we aan de hand van een blog alles wat je over bedrijfsnamen moet weten toe.