Het is een veelgenoemd onderwerp. Coaches, trainers, workshops en andere ondernemers benoemen het vaak: het bepalen van je doelgroep. Die niche. Je ideale klant.
Als je net begint kan het best lastig zijn om je doelgroep te bepalen. Je hebt immers nog geen idee! “Voor wie is mijn dienst niet interessant?” kun je denken. “Iedereen wil dit toch?!”
Tof, als je een dienst of product hebt dat een hoop mensen aanspreekt.
Maar dat betekent nog niet dat je ook iedereen moet aanspreken met je marketing. Want daar hebben we het tenslotte over.
Voor iedereen is voor niemand
Je doelgroep bepalen is vooral handig voor je marketing. Op wie richt je je posts? Wie spreek je aan met je advertenties? Wie herkent zich in je blogs? Kortom, wie voelt zich door jou aangesproken?
Als het goed is communiceer je wat jouw product of dienst precies is of doet, welk probleem het oplost of wat het toevoegt aan iemands leven en voor wie het is.
Ook door te bepalen voor wie jouw product niet is, blijft er een groep over. En bedenk ook gerust met wie je het liefst samenwerkt. Deze twee klanten waren top, maar deze twee niet. Wat hadden ze gemeen en met wie wil je dus het liefste werken? Dat is je doelgroep en die ga je aanspreken.
Spreek je iedereen aan? Dan voelt niemand zich aangesproken.
Kenmerken van een doelgroep
Je doelgroep hoeft echt niet “vrouwen van 25 – 65 jaar oud” te zijn. Kijk eens hoe specifiek je kan worden.
Bijvoorbeeld:
– Geslacht (dit is wel een beetje ouderwets aan het worden en vaak onnodig),
– Leeftijd (onthoud dat een opa en oma ook modernere mensen zijn dan vroeger),
– Locatie: zit je ideale/favoriete klant in de buurt, in de regio, in Nederland, Europa of in heel de wereld? Zelfs heel Nederland of Vlaanderen aanspreken kan lastig zijn. Er zijn best veel regionale verschillen.
– Interesses en hobby’s: houdt je doelgroep van mode, van recycling, van sporten, van games? Dit is vooral interessant als je online wilt adverteren, maar voor al je communicatie is het handig om te weten waar je doelgroep zit. Vaak posten bedrijven op LinkedIn, Facebook, Instagram en voor de zekerheid ook maar op TikTok. Dat is echt schieten met hagel en zonde van je moeite, tijd en geld.
Zo kun je waarschijnlijk nog wel meer overlappende kenmerken vinden.
Wel of geen persona?
Wat is een persona ook alweer? Een persona is een denkbeeldig persoon die tot je doelgroep behoort. Je kunt kenmerken van je doelgroep combineren, doen alsof het een echt iemand is en diegene zelfs een naam en foto meegeven.
Als je je dan “tot je doelgroep richt”, kun je heel direct die persoon aanspreken. Je schrijft tenslotte voor mensen, niet voor een gebouw, een bedrijf of een anonieme groep.
Als je persona bijvoorbeeld Alice heet, dan kun je je bij iedere uiting afvragen: wat zou Alice hiervan vinden?
Sommige mensen hebben een hekel aan persona’s, voor anderen werkt het fijn. Probeer het eens uit!
Aanscherpen en aanpassen
Je doelgroep staat niet in steen gebeiteld. Dus wees niet bang er een vast te stellen en die regelmatig aan te scherpen. Iedere 6 maanden of 1x per jaar tijd nemen voor reflectie en bekijken of je doelgroep nog past, is bijvoorbeeld een goed idee.
Met welke concrete klanten heb je de afgelopen tijd gewerkt? Wat beviel en wat niet? Wat hebben je favoriete klanten met elkaar gemeen? Zo spreek je mensen aan waar je mee wilt werken, en niet iedereen waar je mee kan werken.
De niche
Heb je eindelijk je doelgroep bepaald, moet er weer een niche komen. Zucht. Hoe ver moet je hierin gaan?
Waar ondernemers het eens zijn dat een doelgroepbepaling handig is voor je communicatie, verschillen de meningen over een niche nogal.
Sommige ondernemers gaan er erg ver in, hebben een hele smalle niche en willen de allerbeste op dat vakgebied worden. Voordeel: jij bent de expert waar iedereen met dat ene probleem bij terecht komt. Je kunt hogere prijzen vragen omdat jij een uitzondering bent. Je hebt dan ook weinig concurrentie.
Aan de andere kant kun je je ook in een hoekje specialiseren. Als er een, voor jouw onaangename, ontwikkeling plaatsvindt in jouw vakgebied, kan het zomaar zijn dat je je hele niche kwijt bent of in ieder geval drastisch moet aanpassen.
Ook kan de hoeveelheid beschikbare opdrachten (te) klein zijn en zelfs opdrogen. Je bent alleen niet erg onderscheidend en hebt veel concurrentie als je een brede doelgroep én een uitgebreid dienstenpakket hebt. Tenzij je een heel groot bedrijf bent en je concurrentie omver blaast natuurlijk. Maar zo ver ben je waarschijnlijk nog niet.
Kortom
Een hele smalle of een hele brede doelgroep, of iets ertussenin. Een persona om tegen te praten of niet. Tegen wie je ook praat, zorg in ieder geval dat je erover na hebt gedacht en neem de tijd om dit regelmatig te doen. En vrees niet, je sluit er niemand mee uit, maar je spreekt juist mensen beter aan. Wie is jouw doelgroep?