Leestijd: 4 minuten

Hoe vul je, als dienstverlenende ondernemer, je portfolio aan? Hoe vraag je je klanten om reviews? En hoe vul je je portfolio aan als je anoniem werkt levert? Allemaal vragen waar je als zelfstandige mee kan worstelen. Ik deel graag mijn tips en ideeën met je.

 

Waarom is een portfolio handig?

Misschien heb je wel helemaal geen portfolio. Heb je überhaupt geen website. Het valt me op dat er minder op websites gekeken wordt en er meer gebruik wordt gemaakt van LinkedIn. Maar toch, als dienstverlenende – en vooral scheppende – ondernemer, kan een website een mooie toevoeging zijn. Een site met alleen een portfolio kan ook. Want een portfoliomogelijkheid biedt LinkedIn nog niet echt.

Een site/portfolio is, vooral voor creatieve beroepen, een hele mooie manier om je eigen stijl uit te stralen. Teksten kun je gemakkelijk aanpassen op LinkedIn, maar kleuren, stijlen en fonts niet. Het is geen erg creatief platform.

Op Instagram, Facebook, Pinterest en zelfs TikTok, zit je toch redelijk vast aan hun regels. En als zij die opeens veranderen, dan zit je daar met je content. Een eigen site of portfolio geeft je toch meer vrijheid.

Nieuwe en bestaande klanten zullen het leuk en interessant vinden om te zien wat je allemaal hebt gemaakt. Het is ook een toffe manier om je klanten te promoten. 

Het kan wel handig zijn om zoveel mogelijk verschillend werk te laten zien, tenzij je echt een hele unieke, eigen stijl hebt. 

 

Wat moet er in een goed portfolio item?

Goed, je hebt een portfolio of gaat er een maken. Nu moet je hem vullen. Maar met wat?

Bij een goed portfolio-item kun je denken aan:

  • De klant met naam en foto (dit komt het betrouwbaarste over),
  • Links naar je werk online,
  • Wat je precies hebt gedaan (wees specifiek en vertel iets over het proces),
  • De situatie van tevoren (hier zullen anderen zich in herkennen),
  • Het bereikte resultaat (dit wil je potentiële klant ook),
  • Een quote van de klant (die haal je uit de review en kun je nog verder gebruiken)

Daarover zo meer.

Stuur het portfolio-item altijd langs je klant voordat je het publiceert. Wel zo netjes. Van een hele leuke review of portfolio-item kun je trouwens ook een uitgebreide klantcase maken.

 

Klanten om reviews vragen

Die quote voor het portfolio-item kun je uit een review halen. Deze reviews kun je ook los op je site en op je socials delen. Ook hier geldt, met naam en foto erbij komt het betrouwbaarste over. Maar dat kan natuurlijk niet altijd, bijvoorbeeld als je anoniem werk levert (meer daarover hieronder).

Een review vragen aan een klant kan spannend zijn. Wat als ze toch niet zo blij waren met je werk als je dacht? Er is maar een manier om daarachter te komen.

Het is handig om een formulier mee te sturen als je iemand om een review vraagt. Je geeft hiermee heel duidelijk aan waar je informatie over wilt. Je kunt altijd nog onderaan een vak toevoegen voor eigen opmerkingen.

Vraag ze bijvoorbeeld naar de situatie voordat ze met je gingen werken, wat ze vonden van het proces, en waarom ze blij zijn met het resultaat. Het leuke is dat er vaak dingen in staan die je nog niet wist.

Zet het verhaal van de klant om in een quote van een paar zinnen en stuur die nog even langs je klant ter goedkeuring.

Daarna kun je het delen in je portfolio-item, op je site en op je socials.
Wil je geen hele review delen, dan kun je ook vragen om een aanbeveling op je Linkedin-profiel of een Google review.

 

Als je anoniem werkt

Als je anoniem werk levert, dus mensen niet mogen weten dat jij een tekst of boek geschreven hebt, dat jij de cursus hebt ontwikkeld, de training hebt gegeven, de website hebt gemaakt, etc. dan kan het lastig zijn om je portfolio aan te vullen. Mensen mogen dan niet weten dat jij het werk hebt gedaan.

Waarom zou een klant niet willen dat anderen weten dat jij het werk hebt gedaan?
Soms schamen ze zich, bijvoorbeeld over het feit dat ze een bepaalde cursus of leertraject nodig hadden. Zij vinden dat hun klanten dat niet mogen weten. En dus mag degene die de cursus heeft gegeven het bedrijf niet noemen.

Veel ondernemers vinden het niet professioneel overkomen om toe te geven dat een ander ze helpt. Ze vinden dat hun klanten moeten denken dat ze het allemaal zelf doen. Iemand anders die hun webteksten heeft geschreven? Dan vinden ze het niet meer persoonlijk overkomen.

Vaak is werk dat wordt gedaan ook vertrouwelijk. Bijvoorbeeld een vertaling van een tekst, die kun je niet op je site zetten. Adviesrapporten ook niet. En uitingen waar bedrijfsgevoelige informatie of persoonsgegevens op staan, zoals visitekaartjes, mag je ook niet zomaar delen.

Hoe kun je er dan toch iets mee?
Als de klant het oké vindt, kun je het logo van het bedrijf op je site zetten, zonder te vertellen wat je precies voor ze hebt gedaan. 

Of je kunt juist wel vertellen wat je hebt gedaan, maar er niet bij zeggen voor wie. Dan krijgen je potentiële klanten toch een idee.

Als je werk visueel saai is, probeer er dan toch een aantrekkelijk portfolio item van te maken.

Twijfelt je klant of jij het werk wel op jouw site mag zetten, vraag dan waar zij zich goed bij zouden voelen.

Wat als je niet trots bent

Je hebt keihard je best zitten doen, maar de klant wilde toch echt per se iets waar jij niet achter stond. Of ze hebben er zelf nog iets aan veranderd waarvan jouw tenen gaan krommen.

Zet je het dan toch in je portfolio? Tja, lastig. Je kunt er natuurlijk best bijzetten waar je het niet mee eens was. Maar het moet niet lullig overkomen naar je klant toe. Wees hier voorzichtig mee, want dat is natuurlijk niet je bedoeling.

Alleen een logo plaatsen ipv hele items maken kan ook hier als alternatief. Het staat toch leuk op je site en je geeft niet te veel weg over het project. Hou het in ieder geval positief.

 

Lekker delen

Als je werk hebt gedaan waar je trots op bent, dan mag je dat lekker delen. Op je site, op je socials, waar je maar wilt. Begin een LinkedIn post alleen alsjeblieft niet met: “Ik vind het lastig om te vertellen want ik wil mezelf niet op de borst kloppen. Maar ik lees vaak dat je je successen moet delen.” Gewoon vertellen. Goed werk is niks om je voor te schamen.

Dus heb jij nog geen portfolio? Tijd om er een te maken.