Eén van de grootste uitdagingen voor starters in de dienstensector is het berekenen van je uurtarief. Je wilt natuurlijk genoeg verdienen om je kosten te dekken en leuk te leven, maar je wilt jezelf ook niet uit de markt prijzen. Veel zzp’ers starten dan ook met een te laag uurtarief. En ‘later’ is het lastig om je prijzen aan te passen. In dit blog geven we je een handig stappenplan dat jou helpt bij het berekenen van je uurtarief.
Uurtarief berekenen: waar houd je rekening mee?
Er zijn geen regels waarmee je je uurtarief kunt berekenen. Je bepaalt het helemaal zelf. Daarom is het handig om rekening te houden met een aantal factoren als je je uurtarief berekent:
- Welk inkomen heb je nodig?
- Welk uurtarief berekenen je concurrenten?
- Wat is jouw onderscheidend vermogen?
Stappenplan uurtarief berekenen
Bovenstaande factoren zijn een mooi beginpunt voor het berekenen van je uurtarief, maar nog niet heel concreet. Daarom nu een handig, maar vooral praktisch stappenplan:
Stap 1: Wat zijn je kosten?
Begin met het bij elkaar optellen van je privékosten per maand: wat ben je kwijt aan je woning, boodschappen, auto, vakantie en verzekeringen? Het Nibud heeft een handige tool om je daarbij te helpen.
Stap 2: Wat zijn je inkomsten op dit moment?
Als je al je privé-uitgaven weet, kun je je inkomsten hiervan aftrekken. Deel je jouw kosten met je partner? Dan is het verstandig ook die inkomsten mee te tellen. Schrijf vervolgens het maandbedrag op dat er overblijft.
Stap 3: Wat geef je zakelijk uit?
Nu is het tijd om je zakelijke kosten op een rij te zetten. Denk aan kosten voor je werkplek of bedrijfspand, inkopen die je moet doen en een eventuele zakelijke auto.
Vergeet daarbij niet ook rekening te houden met je pensioen en je inkomen in het geval je arbeidsongeschikt raakt. Hier heb je als zzp’er geen vangnet van de staat meer voor en je moet het dus zelf regelen! Daarnaast moet je als zzp’er ook inkomstenbelasting betalen.
Bereken deze kosten per maand en vervolgens voor een volledig jaar. Schrijf het jaarbedrag weer op.
Stap 4: Hoeveel uur moet je werken?
Op basis van de bedragen die je bij stap 2 en 3 hebt opgeschreven, kun je nu berekenen hoeveel uren je betaald werk moet verrichten om alle kosten te dekken. Kun je dit aantal uren ook echt besteden aan werk voor je eigen onderneming? Belangrijk is om je te realiseren, dat je niet ieder uur dat je werkt ook daadwerkelijk kunt declareren. Je bent bijvoorbeeld ook tijd kwijt aan acquisitie, het opstellen van offertes, administratie en het bedenken van ideeën. Gemiddeld kun je als starter ongeveer 60% van je uren declareren.
Stap 5: Bereken je uurtarief
Je hebt nu alle informatie die je nodig hebt om een realistisch uurtarief te berekenen. Daar kun je deze tool van BerekenHet.nl of de tool van de Kamer van Koophandel voor gebruiken. Let erop dat beide tools je het minimale uurtarief als uitkomst presenteren.
Stap 6: Check jouw uurtarief
Nu je weet welk uurtarief je minimaal moet berekenen om van rond te kunnen komen, is het tijd om eens om je heen te gaan kijken. Wat vragen jouw concurrenten per uur? En wat krijgen hun klanten voor dat uurtarief? Hoe verhoudt dit tarief zich tot dat wat jij berekend hebt als jouw uurtarief? Zit je veel lager, dan kun je er dus ook een schepje bovenop doen. Zit je met jouw uurtarief hoger? Dan moet je je misschien even achter de oren krabben. Vraag je niet te veel? Of heb je een duidelijk onderscheidend vermogen ten opzichte van jouw concurrentie? En kun je dit goed vermarkten? Dan is er niets aan de hand.
Liever geen uurtarief?
Vind je het nog steeds lastig om je uurtarief te berekenen? Dan kun je ook overwegen om met een vaste projectprijs te gaan werken. Jouw klant betaalt dan voor het eindresultaat. Met een projectprijs bepaal je wat de prijs is voor een project. Dat kan overigens ook een traject, een methode of een pakket aan diensten zijn. Hoe je vervolgens jouw uren besteedt binnen dat project (en of je de werkzaamheden zelf uitvoert of deels uitbesteedt) is dan aan jou.
Gaat het om telkens terugkerende werkzaamheden? Dan kun je zelfs met abonnementen gaan werken. Het voordeel van deze werkwijze is dat je meer zekerheid in je inkomen hebt en dat je vooraf exact weet wat er van je verwacht wordt. Daardoor kun je misschien makkelijker plannen.
Je uurtarief is niet statisch
Ten slotte: je uurtarief bereken je niet eenmalig. Wanneer je kosten stijgen (bijvoorbeeld door stijgende energiekosten, of inflatie) moet je je uurtarief aanpassen. Anders kom je niet meer uit. Je kunt hierbij een prijsindex van het CBS gebruiken. Communiceer een prijsstijging wel altijd duidelijk en ruim op tijd aan je klanten. Daarnaast kun je voor spoedklussen een hoger tarief rekenen en bij loyale klanten een korting geven.