Leestijd: 7 minuten

Ondernemen naast je baan? Zo ga je van start! 

Je eigen onderneming starten is erg spannend en brengt risico’s met zich mee. Vaak is het daarom fijn om te beginnen met ondernemen naast je huidige baan. Je kunt zo rustig je onderneming opbouwen, terwijl je de zekerheid van je baan behoudt. Of je kunt twee passies tegelijk uitoefenen!  

Voor elke (toekomstige) ondernemer geldt: zorgt ervoor dat alles goed geregeld is. Je doet waarschijnlijk een hoop onderzoek. Dat is al een goed begin! In deze blog helpen we je nog een stapje verder. 

In gesprek met je werkgever over ondernemen naast je baan 

Ondernemen doe je juist zónder je werkgever, denk je misschien. Toch is het belangrijk om bij je werkgever bepaalde zaken te controleren. Vooral als je onderneemt in dezelfde sector als je baan, is het raadzaam om alles goed te checken. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. 

Check je contract 

Om te beginnen, bekijk je het contract met je huidige werkgever. Kijk goed naar je arbeidsovereenkomst, de bijbehorende CAO en arbeidsvoorwaarden. Het kan namelijk zo zijn dat je contract afspraken bevat die invloed hebben op jouw plannen om te ondernemen naast je baan.  

Als er bijvoorbeeld in je contract staat dat je geen nevenactiviteiten naast je baan mag hebben, dan geldt dat ook voor ondernemen. Houd dus rekening met alle afspraken in je contract en neem ze goed door. 

Concurrentiebeding 

De arbeidsovereenkomst met je huidige werkgever kan ook een concurrentiebeding bevatten. Het concurrentiebeding is vooral belangrijk om naar te kijken als je onderneming zich in dezelfde branche als je baan bevindt. Met het concurrentiebeding wil je werkgever voorkomen dat je (gedurende een bepaalde periode) voor een concurrent gaat werken – of zelf een concurrent wordt.  

Staat er een concurrentiebeding in je arbeidsovereenkomst? In dit geval mag je ondernemen naast je huidige baan, maar moet je ervoor zorgen dat je je aan de regels van het beding houdt en zo geen concurrentie voor je baas vormt.  

Ook als er geen conflicterende regels of afspraken zijn, kan het handig zijn om je ondernemingsplannen met je huidige werkgever te bespreken. Zo zijn beide partijen op de hoogte van alle veranderingen en komt niemand voor verrassingen te staan. 

Een businessplan maken  

Een sterke onderneming begint met een stevig businessplan. Als je nog nooit een businessplan gemaakt hebt, kan het best intimiderend lijken om dit te doen. Het helpt dan om voor jezelf orde te scheppen: werk de onderdelen van het businessplan één voor één uit.  

Het werkt vaak het beste om er een businessplan template bij te houden. Ook geeft de Kamer van Koophandel nuttige informatie om een goed ondernemingsplan te maken en lees je precies wat er in elk onderdeel moet komen te staan. 

Deel 1 van het businessplan: jij en je bedrijf 

Het eerste deel van het businessplan gaat voornamelijk over het globale idee dat je voor je onderneming hebt, je motivatie en andere persoonlijke informatie.  

Informatie zoals je adresgegevens vul je makkelijk in. Over andere zaken moet je echt nadenken of onderzoek naar doen, zoals de rechtsvorm die je kiest, je algemene voorwaarden, pensioenregeling, eventuele verzekeringen, enzovoorts.  

Extra tip: er is niet één goed antwoord voor iedereen. Kies wat het beste bij jou en je onderneming past. De optie die je het beste kunt onderbouwen, is de winnaar! 

Deel 2 van het businessplan: het marketingplan 

Ook het marketingplan kan een pittig onderdeel zijn, als je dit nog niet eerder hebt gedaan. In het marketingplan moet je namelijk verschillende marketingmodellen toepassen, onderzoeken verrichten en daaruit conclusies trekken. 

Je marketingplan moet bestaan uit: 

  • doelgroeponderzoek 
  • SWOT-analyse 
  • marketingmix (4-6 P’s) 

Ben je nog niet bekend met deze marketingtermen? Lees je dan eerst één voor één goed in. Er is online heel veel informatie om je op weg te helpen in de marketing. Op de website van de Kamer van Koophandel en op de websites van verschillende banken staat veel concrete informatie over een businessplan schrijven. 

Probeer het tijdens het schrijven van je marketingplan ook praktisch te houden. Je businessplan is het belangrijkst voor jezelf! Zie het als een handboek voor jouw toekomstige onderneming.  

Schrijf niet meer dan nodig. Heb je bijvoorbeeld een eenmanszaak? Dan geldt alles onder het kopje ‘personeel’ alleen voor jezelf. Het is in dat geval overbodig om over andere fictieve personeelsleden te schrijven. 

Deel 3 van het businessplan: het financiële plan 

Alles wat met geld te maken heeft, staat in het financiële plan. Je maakt het om te bepalen of de plannen voor je onderneming financieel haalbaar zijn, zowel op korte als lange termijn.  

Als je financiers zoekt, is dit het belangrijkste gedeelte van het businessplan. Zorg dus dat dit goed in elkaar zit. Staar je echter niet blind op alleen het financiële plan: het gaat om het hele plaatje. Besteed genoeg aandacht aan je financiële plan én alle andere onderdelen. 

Het financiële gedeelte bestaat uit 4 verschillende begrotingen. Als je nog niet eerder met begrotingen hebt gewerkt, is het raadzaam om hier hulp bij te vragen. De 4 deelbegrotingen die je voor het financiële plan maakt, zijn als volgt: 

  • Een investeringsbegroting en financieringsbegroting, die vormen gezamenlijk de beginbalans 
  • Exploitatiebegroting 
  • Liquiditeitsbegroting 
  • Eventueel een privébegroting 

Misschien klinkt dit allemaal erg overweldigend en ingewikkeld. Daarom is het belangrijk om goed te begrijpen waar je mee bezig bent. Zorg ervoor dat je het businessplan zo duidelijk mogelijk en beknopt mogelijk maakt. Als je jouw businessplan aan een familielid of goede vriend(in) laat lezen, moet die het ook kunnen begrijpen. 

Administratie 

Als je gaat ondernemen naast je baan, verandert er een hoop in je administratie. Daar komen taken en verantwoordelijkheden bij. Om je administratieve zaken op een rijtje te hebben, is het belangrijk om je te verdiepen in alle bijbehorende verplichtingen. Helderheid van zaken is fijn voor jezelf én goed voor je onderneming. 

Inkomstenbelasting en omzetbelasting 

Belastingaangiftes doen is een goed voorbeeld van een extra taak die je als ondernemer uitvoert. Waar je voorheen alleen de jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte als particulier deed, ga je die in het vervolg als ondernemer doen. Daarbovenop komen de omzetbelasting aangiftes (btw), die je elk kwartaal dient te doen. 

Doe op tijd aangifte, want de Belastingdienst is niet altijd vergeeflijk. Verkeerd of geen aangifte doen, kan leiden tot boetes, en dat zou zonde zijn. Komt een extra geheugensteuntje je wel van pas, dan is de Btw-Alert app van de Belastingdienst ideaal. Deze app geeft je tijdig een seintje dat het tijd is om aangifte te doen en heeft nog een paar extra handige functies die handig zijn voor je aangiftes. 

Urencriterium 

Als ondernemer is het belangrijk om goed bij te houden hoeveel uren je besteedt aan je onderneming. Alles wat met je onderneming te maken heeft, telt mee. Naast werkuren tel je de reistijd en tijd die je besteedt aan administratie dus ook mee.  

Besteed je meer dan 1255 uur aan je bedrijf in een kalenderjaar? Dan heb je recht op bepaalde aftrekposten. Je uren goed bijhouden en aftrekposten in de gaten houden loont: je hoeft dan vaak minder belasting te betalen. 

KOR (Kleine Ondernemingsregeling) 

Als nieuwe ondernemer kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van de KOR (Kleine Ondernemingsregeling).  Deze regeling geeft je vrijstelling voor de btw, wat betekent dat je geen btw aan je klanten doorberekent en geen btw afdraagt. 

Gebruik maken van de KOR is niet verplicht en wordt ook niet automatisch toegepast als je aan de vereisten voldoet. Het is dus aan jou om je aan te melden, als dat je voordeliger uitkomt. Om je aan te kunnen melden voor de KOR, mag je maximaal €20.000 omzetten in het kalenderjaar waarvoor je je aanmeldt.  

Gebruik maken van de KOR betekent overigens niet dat je helemaal geen belastingaangifte meer hoeft te doen. Je wordt vrijgesteld van btw doorberekenen en betalen, maar doet nog wel alle aangiftes. Hier lees je meer over de regeling.

Ondernemen naast je baan: zo ga je van start 

Het vereist wat moeite en tijd om te starten, maar dan heb je ook wat: je eigen onderneming. Als je zover bent, kan een praktische checklist je op het juiste pad houden. 

Maak een businessplan 

Een goed businessplan is de fundering van je onderneming. Zie het als het draaiboek van je bedrijf. Als je het startkapitaal wil lenen, is een businessplan noodzakelijk, maar ook als je niet gaat lenen, is het businessplan van groot belang.  

Je hebt waarschijnlijk al ideeën over hoe je jouw bedrijf wilt inrichten, maar met een businessplan maak je dat concreet. Klantenwerving, kansen, bedreigingen, concurrentie, marktpositie en nog veel meer: het wordt allemaal duidelijk in je businessplan. Je kijkt kritisch naar je ideeën en krijgt de mogelijkheid om zaken bij te schaven.  

Wellicht kom je er tijdens je businessplan achter dat je klanten ook op een andere manier kan werven, dat je marktpositie net even anders is dan gedacht of dat je rekening moet houden met concurrentie waar je nog niet vanaf wist. Je leert niet alleen veel van een businessplan maken; je krijgt ook meer kennis, overzicht en duidelijkheid. 

Bedrijfsnaam & huisstijl 

In het businessplan heb je al veel informatie over je bedrijf verzameld. Vervolgens kun je de identiteit van je onderneming praktisch uitwerken. Kies een bedrijfsnaam, werk een logo uit of laat deze maken en bepaal de huisstijl van je bedrijf.  

Online aanwezigheid is een cruciaal marketingonderdeel en wordt steeds belangrijker, dus registreer tijdig een domeinnaam en begin aan je website.  

Open een zakelijke rekening 

Om je bedrijfsfinanciën overzichtelijk te houden, open je een zakelijke bankrekening. Zo houd je persoonlijke financiën altijd gescheiden van de geldzaken in je onderneming. Het vergemakkelijkt bovendien de administratie, zeker als je die uitbesteedt. 

Bereid je administratie voor 

Zet je administratie op voordat je begint met ondernemen naast je baan. Fouten in je administratie kunnen voor flinke problemen zorgen, en die wil je voorkomen. Verdiep je in alle vereisten van een goede administratie. Als je een webshop hebt, moet je bijvoorbeeld naast de reguliere administratie ook aan voorraadadministratie denken. 

Bekijk welk deel van de administratie je zelf gaat doen en wat je uit handen geeft. Wil je een boekhouder inschakelen, zoek die dan ruim voor je van start gaat. Investeringen en het opzetten van je onderneming zijn ook bedrijfsactiviteiten! Hoe vroeger je een boekhouder hebt gevonden, des te meer hulp en advies je krijgt. 

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel 

Alle plannen om te ondernemen naast je baan worden een feit zodra je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel. De aanmelding is een administratieve verplichting, maar ook een mooi moment om grote mijlpaal te vieren: je bent ondernemer!