Ondernemen

Ondernemen2023-05-08T10:29:31+01:00

Als je mooie plannen hebt gemaakt én de belangrijkste zaken na de start hebt geregeld is het tijd om echt te ondernemen! Dat betekent met je marketing aan de slag gaan, klanten binnenhalen, je producten en/of diensten verkopen en dit netjes in je administratie bijhouden. Misschien neem je wel al snel personeel aan! Van sommige van deze onderwerpen heb je misschien al heel veel verstand, maar van andere onderwerpen weet je nog niet zo veel.

Gelukkig kan je in onze kennisbank op de meeste van je ondernemersvragen een antwoord vinden. Deze zijn op thema gesorteerd. En heb je toch een vraag waar je het antwoord niet op kan vinden? Neem dan vooral contact met ons op, dan proberen we zo snel mogelijk dit onderwerp te behandelen.

Welke rechtsvorm past het best bij jouw bedrijf?2022-04-25T14:24:29+01:00

Nu je jou kersverse onderneming wil starten, is het tijd om te bepalen welke het beste bij jou past. StartupPlan zat alle type rechtsvormen op een rijtje.

Welke rechtsvormen zijn er?

In Nederland kennen wij een aantal rechtsvormen. Ondanks er wat onduidelijkheid is tussen de verschillen, is er wel degelijk verschil.

Dit zijn de Nederlandse rechtsvormen:

  • Eenmanszaak
  • Vennootschap onder firma (vof)
  • Commanditaire vennootschap (cv)
  • Maatschap
  • Besloten vennootschap (bv)
  • Naamloze vennootschap (nv)
  • Vereniging
  • Coöperatie of onderlinge waarborgmaatschappij
  • Stichting

Benieuwd naar alle voor- en nadelen van deze rechtsvormen? Lees dan hier de blog!

Wil je een webwinkel starten? Denk dan eerst hier aan!2022-03-11T08:17:28+01:00

Je moet natuurlijk eerst over een aantal zaken nadenken voordat je uiteindelijk met je webshop aan de slag kunt. Hier een aantal interessante vragen om over te brainstormen:

  • Hoeveel tijd ga je aan je winkel besteden? Al je beschikbare werktijd of alle overige tijd naast je baan in loondienst?
  • Wanneer moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en wanneer ziet ook de Belastingdienst je als ondernemer?
  • Aan welke regels moet je nog meer voldoen en hoe pak je de logistiek aan?

Binnenkort lichten we alle vragen uitgebreider in een blog toe.

Samenwerken met andere ondernemers? Dat doe je zó2022-03-11T10:05:16+01:00

Misschien dat het voor veel startende ondernemers raar klinkt: de samenwerking opzoeken met andere ondernemers. Zonder dat je beperkt wordt in je ondernemersvrijheid, kan het je zeker helpen. Door samen te werken kan je bijvoorbeeld:

  • jouw klanten een uitgebreider dienstenpakket aanbieden
  • grotere of langdurige opdrachten aannemen
  • jouw continuïteit vergroten
  • kosten besparen
  • creatievere oplossingen bedenken

Eenmaal wanneer je met andere ondernemers van gedachte wisselt, ontstaan de beste ideeën.

Binnenkort gaan wij hier uitgebreider op in aan de hand van een blog.

Kleineondernemersregeling: dit moet je weten!2022-05-03T15:10:52+01:00

Een onderdeel van de btw-regelgeving is de kleineondernemersregeling (KOR). Het doel van deze regeling is om kleine, of startende, ondernemers financieel te ondersteunen. Als je aan de voorwaarden voldoet, hoef je sinds 2020 geen btw op je facturen te berekenen. Tegenover staat wel  dat je ook geen btw meer terug kunt vragen voor ingekochte producten of diensten. De omzetbelasting hoeft niet meer aangegeven te worden als je gebruik maakt van de KOR.

Wat zijn de voorwaarden?

De belangrijkste voorwaarde om in aanmerking te komen voor de kleineondernemersregeling is je omzet: die mag per jaar niet boven de 20.000 euro exclusief btw uitkomen.

Om de omzet te bepalen tellen alle diensten en leveringen mee die met btw belast zijn, maar ook eventuele omzet die vrijgesteld is van btw. Daarbij moet je denken aan:

  • financiële diensten
  • verzekeringen
  • levering of verhuur van onroerend goed

Benieuwd naar alle voor- en nadelen van deze rechtsvormen? Lees dan hier de blog!

Bedrijf starten? Inschrijven bij de KvK!2022-05-03T15:12:59+01:00

Voor iedereen die een bedrijf start, is het een verplichting om zijn/haar onderneming in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hiermee zorg je ervoor dat de overheid zo goed zicht kan houden op alle actieve ondernemingen in Nederland en ook voor dat anderen weten met wie ze zaken doen. Dat vind je zelf ook prettig als je straks voor andere bedrijven of met andere bedrijven gaat werken. Je wilt namelijk niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Hoe schrijf je je onderneming in bij de KvK?

Als starter kies je er waarschijnlijk voor om als zzp’er of freelancer van start te gaan met je bedrijf. Dat betekent dat je wettelijk gezien een eenmanszaak hebt. Kies je voor een andere rechtsvorm, zoals BV of NV, dan moet je eerst naar de notaris voor je de inschrijving bij de KvK kunt regelen. Het inschrijven van je eenmanszaak is in principe een fluitje van een cent: je hoeft enkel de volgende stappen te doorlopen.

  1. Online inschrijven KvK
  2. Afspraak maken bij het KvK-kantoor
  3. Definitief inschrijven bij de KvK

Benieuwd naar alle voor- en nadelen van deze rechtsvormen? Lees dan hier de blog!

Financiering aanvragen? Dit zijn je opties2022-03-14T07:34:16+01:00

Om een bedrijf te starten moet er geïnvesteerd. Hoe hoog de investering is, Hoeveel dat is, is afhankelijk van het type bedrijf. De ene ondernemer heeft genoeg aan een laptop en telefoon, terwijl jij misschien dure machines aan moet schaffen of een voorraad van producten aan moet leggen. De kans is klein dat je dat volledig uit je eigen vermogen kunt betalen. Hierdoor zou je financiering moeten aanvragen. We hebben op een rijtje gezet wat alle mogelijkheid zijn:

  • Lenen bij de bank
  • Borgstellingskrediet
  • Particuliere investeerders
  • Participatiemaatschappijen
  • Innovatiefinanciering
  • Crowdfunding
  • Lenen bij familie
  • Financial lease
  • Een mix van financieringen

Binnenkort zullen deze financieringen aan de hand van een blog uitgebreid worden toegelicht.

Facturen versturen? Alleen als ze voldoen aan alle eisen!2022-03-14T07:35:26+01:00

Je bent als ondernemer niet altijd verplicht een factuur te sturen. Bij verkoop van producten of diensten aan particulieren is het niet altijd verplicht om een factuur te sturen. Je hoeft alleen een factuur te sturen wanneer je jouw diensten aanbiedt aan andere ondernemers, verenigingen of stichtingen. Of als je via een webwinkel goederen verkoopt aan particulieren.

Echter, het is wel toegestaan om een factuur te sturen als je diensten aan een particulier levert. Ook heeft het een voordeel: je administratie wordt én blijft lekker overzichtelijk.

Wat moet er minimaal op je factuur staan?

De meeste facturen zijn op dezelfde manier opgebouwd en dat is niet zo vreemd: iedere factuur moet namelijk voldoen aan de eisen die de Belastingdienst eraan stelt. Dit zijn:

  • Jouw volledige naam
  • Het adres van je bedrijf
  • Jouw BTW-nummer
  • Het KVK-nummer van je bedrijf
  • De naam van je klant
  • Het volledige adres van je klant
  • Factuurnummer
  • Factuurdatum
  • Wat je hebt geleverd en hoeveel
  • De eenheidsprijs
  • Het totaalbedrag exclusief BTW
  • Het BTW-tarief dat van toepassing is
  • Het BTW-bedrag
  • Betalingstermijn

 

Binnenkort zullen deze onderdelen aan de hand van een blog uitgebreider worden toegelicht.

Administratie en boekhouding voor starters, hoe zit dat?2022-03-14T08:48:01+01:00

Alle werkzaamheden die gaan over het bijhouden van financiële gegevens, contracten en correspondentie kunnen wij zien als administratie. Een aantal voorbeelden zijn:

  • de kilometerregistratie van woon-werkverkeer
  • bankafschriften van de zakelijke rekening
  • contracten van werknemers
  • het bijhouden van in- en verkoopfacturen
  • verzekeringspolissen

Waar moet je administratie of boekhouding aan voldoen?

De belastingdienst heeft een flink eisenpakket waar de administratie van een onderneming aan moet voldoen. Dit zijn de belangrijkste zaken op een rij:

  • facturen: ontvangen en uitgaande facturen
  • transactieoverzichten: rekening-courant van je zakelijke rekening
  • kasadministratie: alles wat je contant hebt betaald
  • contracten en correspondentie: zowel voor opdrachtgevers als leveranciers
  • urenadministratie: als je diensten op uurbasis aanbiedt
  • reisadministratie: ritverantwoording voor auto en/of reisbewijzen van openbaar vervoer
  • belastingen: btw, inkomstenbelasting, loonbelasting en dividendbelasting
  • bedrijfscorrespondentie: brieven, e-mails, offertes, contracten en brochures

Ook vragen veel ondernemers zich af hoe lang je je administratie moet bewaren of hoe je überhaupt je financiele administratie op orde houdt. Binnenkort zullen onder andere deze twee vragen uitgebreid in een blog worden toegelicht.

De ideale business coach, hoe vind ik die?2022-03-14T08:47:26+01:00

Ieder doel is verschillend waardoor je verschillende soort coaches hebt. Denk bijvoorbeeld aan een life of sport coach. Je hebt dan al een idee wat een coach voor je kan betekenen. Maar ook wanneer je jouw doelen als ondernemer wilt behalen, kun je raad plegen bij een business coach.

Wat doet een business coach?

Een coach helpt je om belemmeringen op verschillende niveaus te ontrafelen, startent vanuit de omgeving toewerkend naar jouw kernkwaliteiten en idealen. In grote lijnen ondersteunt een coach op persoonlijk vlak, zakelijk vlak of op een mix van beide.

Ben je een ZZP’er? Dan zijn de persoon en de organisatie sterk met elkaar verbonden. Een coaching traject in de mix van beide zie je daarom regelmatig terugkomen. Ook wordt er veel gekozen voor een coaching traject op de bedrijfskundige kant. Denk hierbij aan strategisch en financieel advies, maar ook verandermanagement.

Waar moet je op letten?

Van een coach mag je verwachten dat ze de benodigde ervaring en kennis meebrengen. Meer hierover zal binnenkort in een blog toegelicht worden.

Bedrijfsnaam bedenken? Dat doe je zó!2022-03-14T09:09:15+01:00

Bij het bedenken van een bedrijfsnaam is het verleidelijk om ‘gewoon’ je eigen naam te gebruiken. Daar is in principe niets mis mee, maar er zitten wél wat nadelen aan het gebruik van je eigen naam.

Een andere optie is om voor je bedrijfsnaam een beschrijving van je product of dienst te bedenken. Of je kiest een naam die helemaal niets met jouw bedrijf te maken heeft, maar die lekker ‘bekt’ of die de juiste sfeer oproept. Bij voorkeur een naam die goed uit te spreken en te onthouden is dus, maar die vooral past bij jouw bedrijf. Maar waar je ook voor kiest: houd rekening met de regels die er gelden voor handelsnamen.

Wettelijke regels bedrijfsnamen

Voor bedrijfsnamen, of handelsnamen, gelden een aantal regels:

  • je mag naast letters en cijfers, alleen de tekens ‘&’, ‘-‘, ‘+’ en ‘@‘ gebruiken in je bedrijfsnaam.
  • je mag de naam van een ander niet gebruiken als bedrijfsnaam, zelfs niet wanneer deze persoon er toestemming voor geeft.
  • woorden als architect, accountant, bank of medische beroepen mag je alleen gebruiken in je bedrijfsnaam als je ook daadwerkelijk geregistreerd bent bij het wettelijk register van die beroepsgroep.
  • je mag met je bedrijfsnaam niet de indruk wekken dat je groter bent dan je bent. Een naam als ‘Klompenfabriek Janssen’ mag bijvoorbeeld niet als je in de schuur achter je huis klompen maakt.

 

Binnenkort lichten we aan de hand van een blog alles wat je over bedrijfsnamen moet weten toe.

Bedrijfslocatie kiezen? Dit zijn de mogelijkheden2022-03-14T09:27:38+01:00

Het is als starter aantrekkelijk om vanuit huis te ondernemen. Er gaat geen kostbare tijd met reizen verloren én je kosten voor de bedrijfshuisvesting zijn lekker laag. Maar houd er rekening mee, dat je niet ieder bedrijf in je eigen woning mag vestigen. Ben je freelance tekstschrijver dan is het meestal geen probleem, maar voor andere beroepen kan het bestemmingsplan van je woning roet in het eten gooien. Controleer daarom altijd eerst even het bestemmingsplan: mag je thuis ondernemen?

Als je jouw woning huurt, is het verstandig ook eerst even je huurcontract erop na te slaan. Sommige verhuurders vinden een bedrijf aan huis een extra risico. Bijvoorbeeld omdat klanten voor onrust zorgen of een parkeerprobleem veroorzaken.

Hier is een overzicht van de mogelijke bedrijfslocaties:

  • Bedrijf aan huis
  • Een bedrijfsverzamelgebouw
  • Een eigen pand

 

Binnenkort zal er in een blog alles uitgebreid over bedrijfslocaties toegelicht worden.

Bedrijf starten vanuit een uitkering? Dit is er mogelijk!2022-03-14T10:18:39+01:00

Het is een publiek geheim waar je online niet heel veel informatie over vindt: je eigen bedrijf starten als je op dit moment een uitkering krijgt van UWV. Maar het kan wél en uit cijfers van het CBS blijkt dat maar liefst 11% van alle starters op deze manier begint met ondernemen. Best een grote groep, toch? UWV ondersteunt startende ondernemers bij het opzetten van hun bedrijf. Hoe, hangt af van je huidige situatie.

Met een WW-uitkering je bedrijf starten

Als je nu een WW-uitkering ontvangt zijn er maar liefst drie verschillende manieren om te starten. Welke voor jou het beste is, is afhankelijk van je huidige situatie. Maar de eerste stap naar een eigen bedrijf vanuit een WW-uitkering is altijd een gesprek met je Adviseur Werk. Door met je begeleider bij UWV in gesprek te gaan, maak je niet alleen kenbaar dát je wilt beginnen, maar krijg je ook direct advies over hóé je het beste kunt beginnen en welke regeling het beste bij jou past. In een later gesprek zul je ook je ondernemingsplan aan hem of haar moeten pitchen.

Er zijn 3 manieren om met een uitkering een bedrijf te starten:

  • de startersregeling van UWV
  • starten met inkomensverrekening
  • re-integratie met je ex-werkgever

 

Binnenkort zal dit in een blog uitgebreid toegelicht worden.

Starten met ondernemen? Gewoon doen!2022-03-14T10:26:17+01:00

Starten met ondernemen? Gewoon doen!

Als je wil beginnen met ondernemen is er altijd wel een reden te bedenken om het later te doen. Zorgen over financiële zekerheid, het ontbreken van tijd of een wereldwijde pandemie, stuk voor stuk terechte punten. Maar als je er over nadenkt dan zijn er altijd  wel redenen te bedenken waarom het nu niet het juiste moment is. Dit zijn de belangrijkste argumenten om te starten:

  • Never waste a good crisis!
  • Minder advertentieconcurrentie!
  • Meer tijd voor coaching!
  • Ben je toekomstige concurrentie te snel af!
  • Luister naar je hart!

Binnenkort worden deze 5 argumenten toegelicht aan de hand van een blog.

Kan ik zomaar een bedrijf starten?2022-03-14T10:35:34+01:00

Je zindert van de energie en je hoofd loopt over van de ideeën. Je weet het zeker: je gaat voor jezelf beginnen! Maar mag dat zomaar in de door jou gekozen beroepsgroep? Of gelden er specifieke eisen voor jouw beroep? We vertellen je graag of jij zomaar een bedrijf mag starten!

Is jouw beroep een ‘beschermd beroep’?

Sommige beroepen zijn beschermd. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan artsen, verplegers, apothekers of architecten. Maar dat zijn niet de enige beroepen die beschermd zijn. Alleen in Nederland al zijn er maar liefst 185 beschermde beroepen! In deze EU-database kun je opzoeken of jij een beschermd beroep hebt. Is dat zo, dan betekent het dat je voor de uitoefening van jouw beroep aan bepaalde eisen moet voldoen. Zo moet je bijvoorbeeld kunnen bewijzen dat je de juiste opleiding hebt gevolgd of voldoende ervaring hebt. Dat doe je door:

  • een diploma of getuigschrift te halen
  • specifieke examens te doen
  • je in te schrijven bij de voor jou relevante beroepsorganisatie

Als jouw beroep niet beschermd of gereglementeerd is

Ook als je geen beschermd beroep hebt, kan het zijn dat je aan bepaalde eisen moet voldoen. Dat is het geval als je een beroepsopleiding op mbo-kwalificatieniveau 3 of 4 hebt gedaan én deze opleiding door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap is erkend.

Meer hierover zal binnenkort uitgebreid in een blog worden toegelicht.

Ga naar de bovenkant