Cash is King. Waarom ik dat zeg leg ik je graag uit in deze blog.
Veel ondernemers besteden zo snel mogelijk en als eerste hun financiële zaken uit. Maar totdat dat kan zul je toch echt zelf je financiële zaken moeten regelen. Vanuit mijn rol als financial professional geef ik je dan ook graag advies over geldzaken.
Vandaag gaan we het hebben over het verschil tussen liquiditeit en resultaat.
Deze blog is vooral voor ondernemers die voorraden van producten inkopen of andere (grote) investeringen doen. Dus iets kopen wat niet direct geld oplevert.
Kun je dat eigenlijk wel betalen?
Termen uitgelegd
Resultaat/Winst = wat je overhoudt van je omzet (dus het geld dat je binnenhaalt) nadat alle kosten zijn betaald. Dus je leveranciers, de Belastingdienst, je abonnementen, eventuele kantoorhuur, je leaseauto, etc. Sta je in de min als alle kosten betaald zijn, dan leidt je onderneming verlies. Maar laten we uitgaan van winst.
Liquiditeit = in hoeverre jij aan je lopende betalingsverplichtingen kan voldoen. Dus wat er op je bankrekening staat plus wat er binnen gaat komen min wat er betaald moet worden. Dit geldt voor de komende tijd. Je kan nu een factuur uitschrijven maar dat geld kan pas over een maand (of korter of langer) op je bankrekening staan.
Je kunt dus wel uitrekenen hoeveel geld er over een maand ongeveer op je bankrekening zal staan. En dan kun je kijken hoeveel geld je beschikbaar hebt voor bijvoorbeeld investeringen of inkoop. Maar dat is niet wat er nu op je rekening staat.
Eigenlijk heb je niks aan je saldo
Kijken naar je saldo kan leuk zijn, maar het is niet handig om beslissingen op te baseren. Je hebt nooit zoveel geld als je denkt.
Er gaat volgende week misschien wel een fiks bedrag af voor een softwarelicentie, je moet de Belastingdienst nog omzetbelasting betalen, je verzekering wordt weer afgeschreven en je was vergeten dat je de webbouwer nog moet betalen. O ja, en volgende maand wordt die grote factuur eindelijk betaald.
Werk je op rekening? Dan kan het zomaar zijn dat werk dat je vandaag uitvoert pas over enkele weken in rekening wordt gebracht en dan nog eens 30 dagen later pas op je bankrekening staat.
Dag, saldo.
Voldoende voorraad
Stel, je hebt net een hele hoop producten uit voorraad verkocht. Top, denk je. Nu kan ik mooi weer een nieuwe voorraad inkopen. Maar je was het overzicht van alle betalingsverplichtingen even kwijt en nu heb je eigenlijk niet genoeg geld om genoeg nieuwe voorraad te kopen. Waardoor je niet alle klanten van hun aankoop kunt voorzien. En dus minder omzet maakt. En dus niet aan alle betalingsverplichtingen kunt voldoen. Enzovoorts, en zo verder.
Heb je een ingewikkelde bedrijfslogistiek? Moet je veel investeringen doen en heb je veel betalingsverplichtingen? Zorg dat je je boekhouding goed op orde hebt en weet hoe het er daadwerkelijk voorstaat voordat je nieuwe aankopen gaat doen of nieuwe voorraad gaat inkopen.
Waar is een begroting goed voor?
In een exploitatiebegroting en/of liquiditeitsbegroting maak je een overzicht van de opbrengsten (omzet) en de uitgaven (kosten) in een bepaalde periode. Zo kun je inzicht hebben in hoe het er eigenlijk voor staat. En of je die investering kunt betalen.
Startkapitaal
Als je bijvoorbeeld een webshop begint, dan moet je startkapitaal hebben om voorraad in te kopen. Als je die voorraad (bijna) hebt verkocht, moet je het geld dat je hebt verdiend weer investeren in het kopen van nieuwe voorraad.
Hoe gek het ook klinkt: dat startkapitaal krijg je nooit terug, totdat je stopt. Want dat bedrag moet je altijd herinvesteren in nieuwe voorraad. Pas op dat je niet op zoek gaat naar te goedkope leverancier omdat je geld nodig hebt. Slechtere kwaliteit en slechtere leveringsvoorwaarden kunnen je later in de problemen brengen met je klanten. En dat kost alleen maar meer geld.
Hoe kun je wel voldoende omzet en winst hebben, maar niet genoeg liquiditeit?
- Als jij werk doet of een mooie sale maakt en een factuur stuurt, komt dat in je administratie te staan als omzet. Maar als je klant niet betaalt, dan staat dat geld nooit op je bankrekening en kun je het dus ook niet gebruiken om je kosten te betalen of investeringen mee te doen.
- Als jij moet investeren om een bepaalde opdracht te kunnen vervullen, maar de klant betaalt pas achteraf in 1x, dan kan het zomaar zijn dat je niet voldoende geld hebt om die opdracht waar te maken en de klant dus weigert te betalen. Terwijl jij misschien wel al gedeeltelijk geld had geïnvesteerd en nee hebt gezegd tegen andere opdrachten.
- Je hebt jezelf te veel geld uitgekeerd. Als mens heb jij natuurlijk ook gewoon je vaste lasten en je boodschappen. Maar als je te veel geld van je zakelijke rekening haalt, omdat je dacht dat je er financieel goed voor stond, dan kan dat later problemen opleveren. Wees realistisch in hoe het ermee gaat en wat je de komende maanden te wachten staat voordat je jezelf zomaar geld uitkeert.
- Pas op met geld uitgeven dat je eigenlijk niet hebt. Zoals gezegd: kijk niet naar je saldo maar naar je begrotingen om te weten hoeveel financiële ruimte je hebt. Zorg dat je begrotingen juist en correct zijn opgesteld.
Meer over mijn achtergrond
Naast beginnende ondernemers helpen met StartupPlan.nl, run ik ook een eigen bedrijf: EMfinancials. Daardoor weet ik precies waar ik het over heb als ik ondernemers advies geef. Ik maak het zelf allemaal mee.
Mijn financiële zaken besteed ik dus ook niet uit, ik doe het allemaal zelf. Van de dagelijkse boekhouding tot de jaaraangifte en de langetermijnplanning, ik weet precies hoe mijn bedrijven er financieel voor staan.
Je eigen financiën regelen als beginnend ondernemer kan overweldigend en spannend zijn, maar is wel nodig. Totdat je het kan uitbesteden, natuurlijk.
Meer handige blogs over ondernemen vind je in onze kennisbank.