Eind 2022 waren er in Nederland ruim 82.175 webwinkels, terwijl dit aantal in 2021 nog lag op ruim 62.000 webshops. Het CBS verwacht dat dit aantal de komende jaren alleen maar zal toenemen. Het starten van een webshop is dus populair. Het lijkt dan ook vrij eenvoudig: je zet een website op en klaar is Kees! Toch komt er wel wat meer bij kijken. In deze blog lees je meer over de technische onderdelen van een webshop.
Aan de slag met je webshop
Het opzetten van je webshop hoeft niet moeilijk te zijn: met WordPress, WooCommerce, Lightspeed of een pakket bij Shopify kom je, zeker in het begin, al een heel eind. Werk je met een groot assortiment en heb je elke dag flink een aantal bestellingen te verwerken? Dan wil je jouw webshop misschien wel laten draaien op services zoals Magento.
Probeer alvast na te denken over de toekomst van de webshop en in welke termijn je naar een bepaalde afzet wil groeien. Ga je snel over naar een zwaardere webshop? Dan kan het juist kostenbesparend werken om nu alvast te investeren in een service die ontworpen zijn voor complexere webshops en hoge volumes.
Voorkom fraude
Om je klanten een veilige winkelervaring te geven, is het belangrijk dat je er alles aan doet om fraude te voorkomen. Dat geldt niet alleen voor de website zelf, maar ook voor je betaalomgeving. Die veiligheid kun je je klanten bieden door je website in ieder geval te voorzien van een SSL/TLS-certificaat en software te gebruiken voor het tegengaan van cybercrime.
Online betalen is een services die je via verschillende kanalen kunt regelen, zoals via jouw zakelijke bank of een betaaldienstverlener zoals Mollie. In sommige gevallen zitten betaalmogelijkheden al in het pakket dat je afneemt, zoals dat bij Shopify het geval is. Je staat een klein percentage van het bestelbedrag af aan de betaalservice die je hebt afgenomen.
Kijk niet alleen naar het percentage dat je afstaat, maar ook naar de gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van de betaalservices. Bij een betaaldienstverlener zoals Mollie weet je zeker dat jouw betaalsysteem voldoet aan de eisen die gesteld worden, zoals de verplichte tweestapsverificatie of de optie om achteraf te betalen.
Wettelijke Eisen
Welk pakket je ook kiest, zorg er in ieder geval voor dat je voldoet aan de wettelijke eisen die er voor webshops gelden. De Autoriteit Consument en Markt heeft een uitgebreid overzicht van alle eisen mét voorbeelden op haar website staan. Wij sommen nu alleen de belangrijkste even voor je op:
- Kunnen je klanten eenvoudig zien bij wie ze iets kopen en hoe ze contact met je kunnen opnemen?
- Is het duidelijk wat je verkoopt?
- Is de prijs van je producten duidelijk? En ben je ook transparant over bijkomende kosten zoals verzendkosten?
- Leg je voldoende uit hoe het bestelproces er op jouw website uitziet?
- Geef je duidelijk aan hoe en wanneer klanten kunnen betalen?
- Bied je klanten een veilige betaalomgeving?
- Vertel je jouw klanten dat ze wettelijk recht hebben op bedenktijd bij internetverkoop? Dit geldt alleen als je aan consumenten verkoopt.
- Leg je uit hoe jouw klachtenprocedure eruitziet en welke service ze mogen verwachten als ze niet tevreden zijn?
- Hoe weten klanten zeker dat ze geleverd krijgen wat ze bestellen?
- Behandel je klanten uit het buitenland op dezelfde manier als Nederlandse klanten?
Voorkom Boetes
Als webshopeigenaar ben je ook verplicht om zorgvuldig met de gegevens van jouw klanten om te gaan. Welke gegevens je nodig hebt en waarvoor je deze gegevens gebruikt, wordt allemaal vermeld in een privacyverklaring. De klant moet eerst kennis kunnen nemen van het privacy beleid voordat je mag starten met het verzamelen van gegevens, zoals cookies. Vraag daarom altijd welke cookies je mag verzamelen en laat de websitebezoeker hiermee bij bezoek mee akkoord gaan. Zorg er daarnaast voor de klant op elk gewenst moment kennis kan nemen van de privacy verklaring door bijvoorbeeld een link naar het document in de footer te vermelden. Autoriteiten controleren webshops op de aanwezigheid van deze documenten en delen waarschuwingen of boetes uit indien deze documenten ontbreken. Zorg er daarom voor dat je het gereld hebt.
Keurmerk
Niet iedere webshop is even betrouwbaar. Om klanten ervan te overtuigen dat jouw webshop dat wél is, kun je een Nationaal en/of een Europees keurmerk aanvragen. Hiermee toon je aan dat jouw website voldoet aan de Nederlandse- en de Europese wet- en regelgeving. Afhankelijk van jouw doelgroep en de traffic op jouw website, kun je bepalen of een nationaal keurmerk voldoende is.
Daarnaast heeft het voor jou als webshopeigenaar ook nog voordelen om aangesloten te zijn bij een keurmerkorganisatie. Ze bieden namelijk vaak modelvoorwaarden aan die je mag downloaden en gebruiken en je kunt er terecht voor advies en marktonderzoek. Daarnaast volgen zij de trends op het gebied van e-commerce op de voet en organiseren ze regelmatig interessante evenementen. Een keurmerk is zeker het overwegen waard. Tel uit jouw winst!